26
Τρι, Νοε

Himmelweg ή 'Ο Δρόμος για τον Ουρανό' του Χουάν Μαγιόργκα. Ο τόπος ως ιστορική μνήμη και δρώσα δύναμη της πλοκής

Το 2008 ο Ισπανός δραματουργός Χουάν Μαγιόργκα γράφει το έργο «Himmelweg ή Ο Δρόμος για τον Ουρανό», το οποίο βασίζεται σε ένα ιστορικό γεγονός: στα μέσα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης Εβραίων στην Τσεχοσλοβακία μεταμορφώνεται κυριολεκτικά σε θέατρο όπου οι κρατούμενοι υποχρεώνονται να υποκρίνονται ότι ζουν μια καθόλα ευχάριστη και φυσιολογική ζωή. Ο λόγος είναι απλός: να διασκεδαστούν οι ανησυχίες της παγκόσμιας κοινής γνώμης σχετικά με τις φήμες για τις συνθήκες διαβίωσης και την τύχη των κρατουμένων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης. Αυτή η «φιλόδοξη» και συγχρόνως παράταιρη θεατρική παράσταση της σύγχρονης ιστορίας που οργάνωσε η ναζιστική κυβέρνηση χάθηκε κάπου στην ιστορική μνήμη και, ίσως, στην επιλεκτική λήθη. Στο προσκήνιο τη φέρνει η Δρ Ελένη Γκίνη, διδάσκουσα και συντονίστρια της Θεματικής Ενότητας «Στοιχεία Θεωρίας του Θεάτρου» του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Θεατρικές Σπουδές» του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΑΠΚΥ), με την τηλεδιάλεξη «Himmelweg ή Ο Δρόμος για τον Ουρανό του Χουάν Μαγιόργκα. Ο τόπος ως ιστορική μνήμη και δρώσα δύναμη της πλοκής».

Η ομιλία, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο του 3ου κύκλου ανοικτών τηλεδιαλέξεων με γενικό τίτλο «Το Θέατρο της Δευτέρας στο ΑΠΚΥ», θα λάβει χώρα τη Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022 στις 19:00 και θα μεταδοθεί ζωντανά και διαδικτυακά μέσω του συνδέσμου: https://bit.ly/3BqTB7B.

Η ανάλυση του έργου του Μαγιόργκα εστιάζει στην ανάδειξη της επιλεκτικής λήθης και των συνεπειών της, στη βαρύτητα της ευθύνης του Εγώ απέναντι στο Εμείς, στην Ιστορία και την παραβίασή της και φυσικά στην έννοια της Πόλης. Το έργο του διεθνώς καταξιωμένου Ισπανού συγγραφέα μάς προτρέπει να σκεφτούμε για το πώς η Ιστορία και η αλληγορία της, το γεγονός και η πρόσληψή του μετουσιώνονται σε δραματικό λόγο και διεγείρουν γόνιμα την προσληπτική ικανότητα του θεατή. Στο έργο του Μαγιόργκα, η δράση βασίζεται σε ένα τρίγωνο δραματικών προσώπων - κοινωνικών συμβόλων: στον γερμανό διοικητή του στρατοπέδου, ο οποίος κατέχει ρόλο πανεπόπτη, στον υποτιθέμενο δήμαρχο αυτής της “ειρηνικής πολίχνης”, τον Εβραίο Γκότφρηντ, ο οποίος υποχρεώνεται να σκηνοθετεί στην εντέλεια τις σκηνές και τους διαλόγους των κατοίκων αυτής της πόλης, με αντάλλαγμα την υπόσχεση της επιβίωσης εαυτού και μερικών συγκρατουμένων του, και τέλος στον αντιπρόσωπο του Ερυθρού Σταυρού, ο οποίος επισκέπτεται το στρατόπεδο για να αναφέρει όλα όσα πιθανώς υποπέσουν στην αντίληψή του.

Η Ελένη Γκίνη είναι Διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και συγκεκριμένα του Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας. Έχει διδάξει επί σειρά ετών Ιστορία, Δραματολογία και Θεωρία του Θεάτρου σε Ελληνικά Πανεπιστήμια (ΕΚΠΑ, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο), στην Ανώτερη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών, ενώ από το 2013 διδάσκει στο Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Έχει συνεργαστεί με θιάσους ως δραματολόγος σε κλασικά και σύγχρονα κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας. Συμμετέχει σε διεθνή επιστημονικά συμπόσια και ημερίδες και αρθρογραφεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά για θέματα που σχετίζονται με την κριτική και τη θεωρία του θεάτρου. Είναι επιστημονική συνεργάτιδα στο διεθνές ερευνητικό έργο «Mapping Crisis Theatre on the Contemporary European Stage: Theatrical Representations of the Refugee/Immigration Problem; Global Terrorism and World Financial Crisis», το οποίο συντονίζει το ΑΠΚΥ. Συμμετείχε ως επιμελήτρια–εκδότρια και συντάκτρια στην έκδοση του 46ου τεύχους (Ιούνιος 2021) του διεθνούς περιοδικού «Acotaciones» που εκδίδει η Ανώτατη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου Ισπανίας (RESAD).

 

 

Καταχωρήστε την εκδήλωση στο ημερολόγιό σας

Apple Google Office 365 Outlook Outlook.com Yahoo


Η θεματολογία της Σειράς «Το Θέατρο της Δευτέρας στο ΑΠΚΥ» περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, εισηγήσεις για τους σταθμούς στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου και τα νέα ρεύματα και κατευθύνσεις στο θέατρου του 21ου αιώνα, προκλήσεις και προτάσεις για το θέατρο για παιδιά και νέους, τη λειτουργία των σκηνικών κωδίκων στο θέατρο, καθώς και τους καθρέφτες της εξουσίας στο θέατρο του 20ού αιώνα. Εισηγητές στις τηλεδιαλέξεις θα είναι μέλη του διδακτικού προσωπικού του Προγράμματος «Θεατρικές Σπουδές», καθώς και προσκεκλημένοι ομιλητές και ομιλήτριες από τον χώρο του θεάτρου και των θεατρικών σπουδών.